Grensoverschrijdend gedrag
Op een achternamiddag word ik gebeld door een schuchtere man. Of ik kan adviseren in een arbeidsrechtelijke kwestie en of de informatie die ik van hem ontvang binnenskamers blijft. Op beide vragen kan ik volmondig ja zeggen. De eerste omdat juridische advisering al bijna dertig jaar mijn vak is, de tweede omdat ik vertrouwelijk voor cliënten werk. Alleen met collega’s spar ik regelmatig anoniem over de aanpak van een kwestie.
Geruststellen
Met mijn toelichting was de potentiële cliënt gerust gesteld en stak hij van wal. Begin dit jaar werkte hij samen met een vrouwelijke collega, ze was jong en ambitieus. Hij was een oude rot in het vak en wilde haar graag helpen bij haar ontwikkeling. Het contact kreeg op een gegeven moment ook privé een invulling. In juli wordt cliënt geopereerd en is hij een tijdje niet op het werk. De gesprekken via WhatsApp met de collega drogen op.
De klacht
Tijdens zijn ziekteverlof komt zijn leidinggevende langs, de jonge vrouw had een klacht ingediend wegens grensoverschrijdend gedrag. Zonder concreet te maken wat cliënt wordt verweten deelt werkgever mee, dat hij cliënt niet meer terug wil zien op de werkvloer. Het bezoek en de informatie overdondert cliënt, hij is helemaal uit het lood. Hij dacht, dat het contact met wederzijdse instemming was verlopen, bovendien was er geen sprake geweest van fysiek contact.
Cliënt die ik vaak samen met zijn vrouw sprak wilde ook niet meer terug naar de werkvloer. Hij schaamde zich rot. Namens cliënt heb ik werkgever gemeld, dat de juridische onderbouwing van hun besluit hem niet meer toe te laten tot zijn werkzaamheden mager is en dat cliënt overweegt beroep aan te tekenen als hij disciplinair gestraft wordt.
Een regeling treffen
Werkgever was bereid om met cliënt een regeling te treffen waarmee hij afscheid neemt van zijn werk en hem geen disciplinaire straf wordt opgelegd. Ondanks het feit, dat deugdelijke en concrete argumenten aan werkgeverszijde ontbraken, was cliënt bereid genoegen te nemen met een afscheid. Het was een precair traject waarin het nauw luisterde en ik in goed overleg met cliënt en zijn werkgever toch tot een voor cliënt acceptabele oplossing ben gekomen. Iedereen kan een misstap zetten, spijt hebben en een nieuwe kans verdienen. Die heeft cliënt gekregen.
Tips:
- Schakel bij een aantijging wegens grensoverschrijdend gedrag zo spoedig mogelijk een juridisch adviseur in om je rechtspositie veilig te stellen. Meestal ben je daarvoor zelf te emotioneel en overzie je de (on)mogelijkheden niet. Zeker in het begin van het traject is het belangrijk de goede acties in te zetten;
- Stel werkmails en WhatsApp-correspondentie meteen veilig door ze thuis te downloaden of ze uit te printen. Zeker als deze berichten op het intranet van werkgever staan. Meestal wordt dit portaal meteen afgesloten voor werknemer, waardoor je slechts met heel veel gedoe en moeite – en vaak ook niet – bij de benodigde informatie kunt.
Inhoud
Terugbelverzoek
Links